Onze werkwijze

Wij bieden hulp bij verlies, verdriet en onzekerheid. Als begeleider/coach dragen wij niet de oplossing aan voor het probleem of de hulpvraag. Wel kijken wij samen met je naar jouw wereld en stellen vragen om je opnieuw aan het denken te zetten. Zonder oordeel, met open mind en aandacht luisteren wij naar je verhaal en het verhaal achter je verhaal. In bijvoorbeeld het rouwproces is het hard werken aan verschillende rouwtaken. Door met je  mee te lopen in “het land van rouw” willen wij de juiste ondersteuning bieden.

Wat in woorden moeilijk of niet uit te drukken is, kan juist in beeldend werk tot uitdrukking komen en zichtbaar worden. Door aan de slag te gaan met verschillende materialen en/of schrijfopdrachten krijg je al doende inzicht in de problemen/blokkades en in mogelijke veranderingen. Het is zeker niet nodig dat je  creatief bent. Er bestaat geen goed of fout, mooi of lelijk. Het gaat niet om het resultaat maar om de weg er naar toe. De één praat nauwelijks en laat het creatieve proces spreken, bij de ander is het aanleiding voor gesprekken. Als je eenmaal de stap hebt gezet, hoe klein of groot deze ook zal zijn, kan ook een volgende stap worden gezet. Zo gaat het verder in het therapeutische en helend proces totdat je de denkbeeldige “sleutel” tot zijn of haar “geluk” heeft gevonden.

Hoe om te gaan met onzekerheden ligt zeker ook aan de veerkracht van de persoon, de mentale weerbaarheid. Wij helpen je om de veerkracht te hervinden, behouden of te versterken. Bij de term weerbaarheid denken mensen vaak aan een vechtsport om jezelf te verdedigen. Weerbaarheid heeft alles te maken met jezelf fysiek dan wel mentaal verdedigen tegen bedreigingen van anderen die jouw grenzen overschrijden of daarin een poging doen. Voor een goede mentale weerbaarheid is het daarom van belang dat je je bewust bent van je eigen reactie en gedrag tijdens soortgelijke situaties.

Aan de hand van een mentale toolbox, een hulpmiddel op emotioneel en fysiek gebied, begeleiden wij jou en ondersteunen je in het mentaal weerbaarder worden. De mentale toolbox bestaat uit 3 pijlers te weten: uitdaging, controle en vertrouwen. Naar behoefte zal de focus vooral liggen op doelen stellen, stressmanagement, houding en uitstraling, aandacht- en gedachtecontrole en zelfreflectie.